ikganaarbonaire.reismee.nl

Poko Poko

Dag allemaal!


Ik leef nog…. Ik weet het, het is lang geleden dat ik wat geschreven heb. Afgelopen periode superdruk geweest met de winkel. Er is intussen veel gebeurd in de winkel en ook buiten de winkel. Alles gaat supergoed en ik heb nog geen moment spijt gehad van mijn keuze om hier heen te gaan.


Zoals jullie vast wel hebben gehoord is de winkel overgenomen door een andere ondernemer. Toen ik de keuze maakte om naar Bonaire te gaan was ik hier al van op de hoogte. De onderhandelingen hebben ongeveer 2 jaar geduurd. Het was alleen de vraag wanneer daadwerkelijk de winkel overgenomen werd. Per 3 mei werk ik helaas niet meer voor Gerard van den Tweel, maar voor de nieuwe ondernemer Gassan Azan. Ik heb hem een paar weken voor het eerst gesproken in de winkel. Toen was eigenlijk al duidelijk dat de deal rond was. Alleen de definitieve datum was nog niet bekend. Ik kijk er naar uit om te horen hoe zijn visie is en hoe hij de toekomst ziet van onze winkel.


Ook buiten de winkel is alles heel snel gegaan. Mijn ouders zijn samen met Hans en Lisette langs geweest op het eiland. In een week heb ik de meeste dingen kunnen laten zien. Ik kon gelukkig wat extra dagen vrij zijn ondanks de drukke paasweek waarin we zaten.


Half februari heb ik een leuke meid leren kennen bij Coco Beach. Deze avond gingen we mijn verjaardag vieren met collega’s. Toen we aan het eten waren in het restaurant zat zij met een vriendin een paar tafels verderop. Later op de avond raakten we aan de praat. De volgende dag zijn we naar het strand gegaan en hebben we gepraat over van alles en nog wat. Zij deed vrijwilligers werk bij een fysio. Sinds dat ik haar heb leren kennen hebben we elkaar elke dag gezien. Ze is 26 april teruggevlogen naar Nederland. In de tijd dat ze hier was waren haar ouders ook op vakantie op het eiland. Die heb ik ook ontmoet, en ik ben door de keuring heen gekomen haha. Ze heeft plannen om terug te komen voor langere tijd…. Alleen de vraag is nog wanneer.


Mijn appartement waar ik per 8 januari ging wonen ben ik inmiddels uit. Er was op verschillende plekken lekkage en het was niet echt gezond om daar nog te wonen. Het appartement was ook vrij duur in mijn eentje dus ik was al van plan om er uit te gaan. Dit omdat ik per 1 juni ga samenwonen met een collega van de winkel. We hebben dan ons eigen vrijstaand huisje met grote tuin en grote veranda. Ik kan niet wachten tot het zover is. In de tussentijd slaap ik op mijn oude stek in het appartement van het bedrijf.


Doordat ik Claudia heb leren kennen (ja zo heet ze), ben ik ook in contact gekomen met Eva en Erwin. Zij zijn samen met Claudia deze kant op gekomen, alleen blijven ze nog wat langer op dit mooie eiland. Ik trek veel met ze op. De ene keer gaan we windsurfen, een hapje eten of een drankje doen. Stiekem hoop ik dat zij ook nog langer op het eiland blijven dan wat ze nu gepland hebben.


Vorige week vrijdag hadden we een koelstoring in de winkel. Ik dacht dat het in de avond wel weer opgelost zou zijn, maar een paar dagen later is het nog niet opgelost. Onze technische dienst is er dag en nacht druk mee geweest. Vandaag (maandag) blijkt het probleem een klein soort simkaartje te zijn. Deze zorgt voor communicatie met de monitoring in Nederland. Hierdoor sloegen de Fans van de diepvries niet aan waardoor deze niet konden koelen. Midden in de nacht hebben we een container gelost om ruimte te krijgen om diepvriesspullen uit de winkel te halen en in de container te doen. Deze container kon gelukkig ook op de vriesstand gezet worden, anders hadden we alles weg kunnen gooien. Door de koelfans op het dak te koelen met water konden we er voor zorgen dat de diepvriescel in het magazijn nog wel goed koelde. Best spannend om de keuzes te maken om de winkel leeg te halen. Dit gebeurd in Nederland ook wel is, maar dan is er al vaak heel snel een monteur bij met onderdelen. Heel toevallig vloog een kennis van een collega naar Bonaire. Het bedrijf dat ons ondersteunt in Nederland heeft aan haar reserveonderdelen meegegeven. Een dag later kregen wij de onderdelen binnen en konden ze beginnen met het repareren van het systeem. Tot nu toe is het systeem nog steeds niet gemaakt. Dit omdat het allemaal computergestuurd is en wij zelf niet de middelen hebben om dit aan te sturen. En ja, je raad het al…. Dit kan alleen als het kaartje wat kapot is vervangen wordt. Deze is nu onderweg en zal deze week geïnstalleerd worden. Daarna kan het bedrijf in Nederland alle instellingen weer goed zetten zodat alles weer goed functioneert.


Er zitten nog steeds veel dingen in de planning. Zo wil ik heel graag even terug naar Nederland om iedereen weer te zien/spreken. De tickets zijn nog niet geboekt dus weet nog niet wanneer het wordt. Ik hoop in ieder geval dat het niet laat in het jaar wordt, dat is me veel te koud.

Verder ga ik binnenkort beginnen aan mijn PADI. Dat is een duikcursus. Ik heb de Boeken al binnen voor de theorie. Ik vind snorkelen al heel vet, laat staan echt duiken!! Ook wil ik samen met een collega naar Belize gaan. Dit schijnt supermooi te zijn en is zowat om de hoek.


Na mijn reis naar nederland wil ik beginnen met mijn rijbewijzen. Hier kan je je motorrijbewijs halen op je scooter. De regelgeving is iets anders dan in Nederland, ondanks dit toch een stukje Nederland is. Ook ga ik voor mijn vrachtwagen rijbewijs en busrijbewijs. Nu komt het…. Je haalt deze rijbewijzen in een grote pickup. Het allermooiste is dat je je busrijbewijs (jaja zo een grote touringcar) hier haalt in dezelfde pick-up als je vrachtwagen rijbewijs. De instructeur zet een bankje achterin de bak en voilà, je hebt een bus. Een oefenen hoe je een bushalte moet pakken en je hebt je rijbewijs binnen. Als we ooit een feest hebben met iedereen kan ik dus bobben in een grote touringcar. Ik kan niet wachten!! Haha


Van de week heb ik ook nog een hele mooie kaart gehad van Maaike. Kan niet wachten totdat ik haar kan verrassen dat ik voor haar neus sta.


Ik zal proberen weer wat regelmatiger iets te schrijven. Als het goed is wordt het de komende tijd wat rustiger op het werk en op het eiland.


Ayo en tot de volgende keer!

Reacties

Reacties

Marijke

Dag Jordy, fijn om weer een keer wat van je te horen. Stoer dat je duiklessen gaat nemen..dat zal een bijzondere ervaring zijn. Die rijlessen mbt groot rijbewijs is toch wel wat hoor daar op Bonaire. Lijkt wel een verhaal uit een jongensboek. Ben benieuwd als je in Nederland bent..en dan in een echte vrachtwagen rijdt op onze wegen. Of krijg je dan nog wat bijles van Nico of je opa?
Jordy succes met alles ook met de nieuwe eigenaar..klinkt een beetje als Hans Kazan..?

Marja en Nico

Hoi Jordy
Leuk om weer wat van je te horen, en dat het zo goed met je gaat op Bonaire.
Leuk van de duikcursus en de rijbewijzen die je wilt gaan halen.
Ik heb foto's van je vriendin gezien van je moeder, leuke meid hoor


We hopen je snel te zien, groetjes Nico en Marja

Eric Wijnacker

Top Jordy. Wat ben je goed bezig man. Heb ik respect voor. Groeten uit een ook lekker warm Wageningen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!